Henkilöstön johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK191
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esihenkilötyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmat huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Henkilöstön johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen menetelmät
- Työhyvinvoinnin edistäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esihenkilötyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esihenkilötyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esihenkilötyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 19.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Opiskelijaryhmät
-
R72Y23STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esihenkilötyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmat huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Henkilöstön johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen menetelmät
- Työhyvinvoinnin edistäminen
Aika ja paikka
Kontaktiopetuspäivät:
ti 8.10.2024 klo 9.00-16.00 (Zoom)
ti 22.10.2024 klo 9.00-16.00 (Zoom)*
Aikataulu voi tarkentua lähempänä ajankohtaa
Oppimateriaalit
Viitala, R. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita
Muu opintojaksolla hankittava ja jaettava henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
- Itsenäinen ja yhteisöllinen oppiminen
- itsenäinen tiedonhaku
- asiantuntijaluennot
- sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle & Zoom)
Suoritusvaatimukset:
- Ennakkotehtävä ja välitehtävä
- osallistuminen kontaktiopetukseen ja
- kokoava esseetehtävä (parityönä)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y23S.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esihenkilötyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esihenkilötyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esihenkilötyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti.
- kehittää esihenkilötyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointisuunnitelma käydään tarkemmin läpi ensimmäisenä kontaktipäivänä.
Arviointi sisältää ennakko- ja välitehtävän ja pariesseen arvioinnin sekä itsearvioinnin hyväksytyn suorittamisen.