Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutus, 2020: RE72S20

Tunnus: RE72S20

Kesto:
1 vuotta (30 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2020

Kuvaus

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutuksen suunnitelma perustuu työelämän edustajilta koottuun tietoon sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan osaamisalueista ja -vaatimuksista perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Suunnitelmaa varten on haastateltu 62 terveydenhuollon edustajaa eri puolelta Suomea. Vastaajat pitivät koulutusta tarpeellisena. Koulutuksen tavoitteet, rakenne ja sisältö on laadittu haastatteluaineistosta analysoitujen osaamisvaatimusten pohjalta.

Koulutuksen tarve vastaa sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen uudistamisen tavoitteisiin. Niiden mukaan ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja tulee kaventaa, palveluiden yhdenvertaisuutta ja saatavuutta parantaa ja sote-palveluiden tuottamisen kustannuksia hallita. Sosiaali- ja terveysministeriön1 työryhmä (2016) painottaa myös avopalveluiden ja akuuttihoitotyön osaamisen tärkeyttä etenkin perusterveydenhuollossa. Palveluiden oikea-aikaisuus, vaikuttavuus, tehokkuus ja asiakaslähtöisyys edellyttävät sairaanhoitajilta paitsi hyvää kliinistä osaamista myös kykyä toimia asiantuntijana ja toiminnan kehittäjänä moniammatillisissa verkostoissa.

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta on asetettu ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston nimeämässä SOTELIKA-työryhmässä yhdeksi tärkeimmäksi erikoistumiskoulutukseksi. Se tukee sairaanhoitajan urakehitystä, motivoi kehittämään työtänsä ja sitoutumaan alalle. Kaikki sosiaali- ja terveysalan koulutusta järjestävät ammattikorkeakoulut ovat ilmoittaneet halukkuutensa olla mukana kyseisen koulutuksen kehittämisessä ja sitä koskevassa sopimuksessa. Koulutuksen suunnittelu on toteutettu verkostoyhteistyönä, jossa ovat mukana Hämeen, Kajaanin, Karelia-, Lapin, Oulun, Savonia-, Vaasan ammattikorkeakoulut sekä työelämän edustus. Kukin ammattikorkeakoulu voi joko itsenäisesti tai verkostona toteuttaa koulutuksen omien pedagogisten strategioiden mukaisesti huomioiden alueensa hoidon/hoitotyön kehittämistä koskevat linjaukset. Opetussuunnitelma on hyväksytty verkoston kokouksessa 21.5.2018.

Opiskelijalähtöisyys on keskeinen erikoistumiskoulutuksen toteutusta ohjaava periaate. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti, digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Opinnot kiinnittyvät työelämään oppimistehtävien avulla. Opetusmenetelmät tukevat tiedon yhteisluomista opiskelijoiden, opettajien sekä työelämän toimijoiden välillä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijoita jakamaan tietojaan, taitojaan ja kokemuksiaan vuorovaikutteisesti. Opiskelijoita kannustetaan muodostamaan korkeakoulujen ja työelämän dialogia hyödyntäviä asiantuntijaverkostoja.

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Arvioinnin muotoja ovat muun muassa tehtävät, arviointikeskustelut itse- ja vertaisarviointi tai työpaikalla tapahtuvat näytöt. Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta –erikoistumiskoulutus suoritetaan monimuoto-opiskeluna. Opiskelu edellyttää osallistujan itseohjautuvuutta, vastuullisuutta ja aktiivisuutta. Koulutuksen tavoitteellinen suoritusaika on 1 - 1,5 vuotta.

Osaamistavoitteet

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta –erikoistumiskoulutus vahvistaa osallistujan asiantuntijuutta kliinisen hoitotyön erityisosaajana asiakaslähtöisessä palveluprosessissa ja vastaanottotoiminnan näyttöön perustuvaa kehittämistä. Koulutuksen osaamistavoitteiden taso asemoidaan kansallisten tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksessä (HE 204/2016) tasolle 6.Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteet saavutettuaan:

Opiskelija
-hallitsee asiakaslähtöisessä palveluprosessissa oman asiantuntijuusalueenedellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja edistyneet monitieteelliset kliinisettiedot ja taidot
-toimii itsenäisesti kliinisen hoitotyön erityisosaajana asiakaslähtöisessäpalveluprosessissa eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa
-hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöisetohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
-osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisiadigitaalisia välineitä hyödyntäen ja hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksendokumentoinnin
-arvioi ja kehittää omaa toimintaansa, vahvistaa oman alansa tietoperustaa jayhtenäisiä käytäntöjä sekä tukee työyhteisönsä osaamista
-osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessienkehitys- ja uudistustyöhön.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 Syksy
2020
Kevät
2021
1. / 2020 2. / 2021 3. / 2021
AMMTR-1032
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan (kpl): 0)

0
RSAI1OJ Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa 15 15 15 15
RSAI2OJ Asiakaslähtöinen ohjaus 8 8 8 8
RSAI3OJ Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen 7 7 7 3.5 3.5
Yhteensä 30 30 15 15 15 11.5 3.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMMTR-1032
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan (kpl): 0)

0
RSAI1OJ Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa 15
RSAI2OJ Asiakaslähtöinen ohjaus 8
RSAI3OJ Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen 7