Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäLaajuus (5 op)
Tunnus: AMKO047
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Huovinen
- Hannele Kauppila
- Seija Taattola
- Heidi Pyyny
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet. -
- osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.
- tietää digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Sisältö
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet; asiakas- ja palveluohjaus, sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, monialainen osaaminen
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, hyvinvointialueet, monialaisuus asiakkaan ja potilaan näkökulmasta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta (potilaan ja asiakkaan asema ja oikeudet, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki)
- tietosuoja ja tietoturva omassa ammatissa (ml. sosiaalinen media); tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädäntö mm. henkilötietojen käsittely ja rekisteröidyn oikeudet, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön vastuu ja rooli tietosuojan ja -turvan varmistamisessa, tietosuojan ja -turvan valvonta ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään
- asiakas- ja potilastietojärjestelmät, Kanta-arkisto, digitaaliset palvelut ja teknologiset ratkaisut, kestävän kehityksen mukainen toiminta sote-palvelujärjestelmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä sote-palvelujärjestelmän käsitteitä.
Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaat nimetä muutamia tietosuojan ja -turvan peruskäsitteitä ja lainsäädännön osia sekä joitakin omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat nimetä joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa luetella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa selittää sote-palvelujärjestelmään sisältyvien keskeisten käsitteiden sisältöä ja hahmotat niiden merkitystä asiakas-/potilastyössä.
Opiskelija osaa erotella erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaa nimetä ja lyhyesti selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön pääkohdat sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat selittää joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa kertoa esimerkein digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksista sekä kestävää kehitystä tukevista toimintamalleista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3:
Opiskelija osaa perustella keskeisten käsitteiden merkitystä sote-palvelujärjestelmässä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa kertoa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmistä potilas- ja asiakastyössä.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja pääkohdat tietosuojan ja -turvan lainsäädännön sekä niihin liittyvien oman ammatin vastuiden ja roolien osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä joissakin käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään.
Opiskelija osaa soveltaa digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Hyvä 4:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä keskeisistä käsitteistä ja eritellä käsitteiden mukaisen toiminnan toteutumista sote-alan työssä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmiä potilas- ja asiakastyöhön esimerkkejä hyödyntäen.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaat soveltaa niitä useissa käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja kuvata konkreettisia käytännön esimerkkejä.
Opiskelija osaa soveltaa ja perustella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5:
Opiskelija osaa yhdistelemällä eri käsitteitä arvioida sote-palvelujärjestelmässä tapahtuvaa toimintaa.
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja asiakasnäkökulmasta sekä
yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan potilas- ja asiakastyöhön myös palveluiden laadun ja turvallisuuden näkökulmista.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiin liittyvät vastuut ja roolit tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä monipuolisesti eri käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja liittää ne monipuolisesti konkreettisiin käytännön esimerkkeihin.
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.