Työpaikkaprojekti: työmaa ja tuotantoLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL195
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.
Sisältö
Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
R51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
-
RA51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.
Sisältö
Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.
Aika ja paikka
Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana tuotantopainotteisten opintojaksojen yhteydessä ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.
Sisällön jaksotus
Projektin suunnittelu ja asettaminen
Projektin toteutus ja raportointi
Esityksen laatiminen ja jakaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
RA51RM22SRakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.
Sisältö
Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.
Aika ja paikka
Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana tuotantopainotteisten opintojaksojen yhteydessä ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.
Sisällön jaksotus
Projektin suunnittelu ja asettaminen
Projektin toteutus ja raportointi
Esityksen laatiminen ja jakaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
RA51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.
Sisältö
Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.
Aika ja paikka
Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana lukujärjestyksen ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.
Sisällön jaksotus
Projektin suunnittelu ja asettaminen
Projektin toteutus ja raportointi
Esityksen laatiminen ja jakaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
RA51RM21SRakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.
Sisältö
Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.
Aika ja paikka
Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana lukujärjestyksen ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.
Sisällön jaksotus
Projektin suunnittelu ja asettaminen
Projektin toteutus ja raportointi
Esityksen laatiminen ja jakaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5