Skip to main content

Bachelor of Business Administration, Business Economics (blended studies) Rovaniemi, Autumn 2014: RA301L14

Code: RA301L14

Degree title
Bachelor of Business Administration
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Autumn 2014
Teaching language
Finnish

Descriptions

SUORITETTAVA TUTKINTOLiiketalouden koulutusohjelmassa suoritetaan yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan korkeakoulututkinto, jonka tutkintonimike on tradenomi. Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja opiskeluaika 3,5 vuotta.
Lapin amkin strategiset painoalat (Arktinen yhteistyö ja Pohjoinen rajaosaaminen, Etäisyyksien hallinta, Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen ja Turvallisuusosaaminen) sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys läpileikkaavana painoalana toteutuvat tässä opetussuunnitelmassa juonteena. Painoalojen käytännön toteutuminen tarkentuu vuosittain laadittavissa toteutussuunnitelmissa.
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEETLiiketalouden koulutusohjelmasta valmistuu monipuolisia liiketoimintaosaajia, joka hallitsevat pohjoiset toimintaolosuhteet ja osaavat toimia asiakaslähtöisesti sekä kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Koulutusohjelmasta valmistunut tradenomi on luonut opintojen aikana toimivan kontaktiverkoston yritysten ja elinkeinon toimijoiden kanssa. Opintojen aikana teoreettiset valmiudet kytketään ongelmaperustaisen oppimisen myötä työelämän käytäntöihin. Lisäksi opintojen aikana syntyy valmius jatkuvaan ammatilliseen kehittämiseen ja kehittymiseen.
Tradenomin tutkinto antaa valmiudet työllistyä eri toimialoille. Koulutusohjelma tarjoaa laaja-alaisen liiketoimintaosaamisen, jonka ytimenä on taloushallinnon vahva osaaminen.Tradenomit voivat omien vahvuuksiensa ja kiinnostuksensa perusteella työskennellä esimerkiksi tilintoimistojen, tilintarkastuksen, teollisuuden, kaupan, terveydenhuollon, pankki- ja vakuutusalan, asiantuntijapalvelu- tai muissa kuntien ja valtion eri organisaatioissa.Tehtävänimikkeenä voi olla esimerkiksi taloussuunnittelija tai -päällikkö, controller, kirjanpitäjä, sijoitusneuvoja, hallintosuunnittelija. Työelämäläheisesti toteutettujenopintojen aikana on mahdollisuus tutustua eri alojen ja organisaatioiden toimintaan. Ammattitaitoa edistävät harjoittelujaksot ovat tähän yksi lisämahdollisuus. Nämä auttavat opiskelijaa hahmottamaan tradenomin monipuoliset uramahdollisuudet.
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys
Ammattikorkeakoulujen koulutustehtävän lähtökohdaksi on laissa määritelty työelämä ja sen kehittäminen sekä toisaalta tutkimus ja taiteelliset lähtökohdat (L351/2003). Koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan yhdistäminen sekä toiminnan työelämäläheisyys ja –lähtöisyys katsotaan Lapin ammattikorkeakoulussa (Lapin amk) edellytykseksi ammattiosaamisen kehittymiselle.
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys rakentuu ongelmaperustaisen oppimisen periaatteille. Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat ongelmat ja toiminnan keskiössä on oppiminen. Opiskelija on aktiivinen, vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja puolestaan on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Oppiminen on opiskelijoiden, opettajien ja työelämän yhdessä toteuttamaa ammatillisten ongelmien tutkimista ja osallistumista yhteiseen tiedon rakentamiseen.
Oppimisympäristöt
Opintojen toteutuksessa hyödynnetään monipuolisia ja vaihtelevia oppimisympäristöjä. Lapin ammattikorkeakoulun omattyötilat ja laboratoriot, virtuaaliympäristöt, yritykset ja julkishallinnon organisaatiot, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt sekä monet tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet toimivat oppimisympäristöinä. Toteutusten työelämäläheisyys näkyy ensimmäisenä lukuvuonna opintojaksokohtaisina vierailuina ja työelämälähtöisinä ongelmina. Toisen ja kolmannen lukuvuoden oppimisprosessia tuetaan opintojaksoja yhdistävien projektien avulla. Projektien aiheet tulevat työelämästä. Kolmannen lukuvuoden aikana toteutettavat projektit ovat tutkimus- ja kehittämispainotteisia. Osa liiketalouden opinnoista toteutetaan Napalaakson virtuaalioppimisympäristössä.
Opiskelijat voivat kehittää osaamistaan myös Lapin korkeakoulukonsernin tarjoamilla opinnoilla.
Opintojen kuormittavuusOpintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Opinnot suunnitellaan lukuvuosittain etenemään tasaisesti 40 viikon aikana.
Osaaminen opetussuunnitelmassa
Lapin ammattikorkeakoulun (Lapin amk) opetussuunnitelmien peruselementteinä toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet, kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssi kuvaa pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Lapin amkin opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille koulutusohjelmille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin sekä koulutusohjelmakohtaisiin kompetensseihin, joissa on otettu huomioon Lapin amkinprofiloituminen ja strategiset painopistealueet. Yleiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit (oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen) luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleisten kompetenssien kehittyminen tapahtuu pääsääntöisesti substanssiosaamisen oppimisen yhteydessä. Yleisten työelämävalmiuksien kehittymisessä erityisesti ongelmaperustaisella oppimisella ja oppimisympäristöihin liittyvillä valinnoilla on keskeinen merkitys.
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen kehittymisen perustan. Liiketalouden koulutusohjelman opetussuunnitelma on rakennettu toteuttamaan liiketoimintaosaamisen, johtamisosaamisen, kehittämisosaamisen, markkinointi- ja myyntiosaamisen sekä taloushallinto-osaamisen kompetensseja. Koulutusohjelmakohtaisten kompetenssien kehittyminen on opetussuunnitelmassa kuvattu vuositeemoina: perustaitaja, myyjä ja kansainvälistyjä, soveltaja, kehittäjä. Vuositeemojen sisällöt on kuvattu myöhemmin sivuilla 7-9. Ensimmäisen lukuvuoden jälkeen opiskelija suuntaa ammatillisen osaamisensa vaihtoehtoisten ammattiopintojen avulla taloushallintoon. Vaihtoehtoisia ammattiopintoja on tarjolla toisena ja kolmantena lukuvuonna yhteensä 30 opintopistettä. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen lisäksi opiskelija voi niin halutessaan joustavasti suunnata osaamistaan myös pakollisten ammattiopintojen aikana esimerkiksi tiedonhakua suuntaamalla, hakeutumalla kiinnostuksensa mukaisiin projekteihin tai suorittamalla opintoja Lapin korkeakoulukonsernin muissa korkeakouluissa.

Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmissa on annettu erityispainoa yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamiselle, kansainvälistymisosaamiselle sekä kestävään kehitykseen liittyvälle osaamiselle. Liiketalouden koulutusohjelman opinnoissa yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen ovat olennainen osa ammatillista kehittymistä. Yrittäjäksi aikoville tarjotaan koko opintojen ajan polku yrittäjyyteen. Kansainvälistymistä edistetään vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisellä, ammatillisten taitojen oppimiseen liitetyillä kieliopinnoilla, vierailevilla kansainvälisillä luennoitsijoilla sekä englanninkielisillä  opintojaksototeutuksilla. Toisen lukuvuoden kevät on suunniteltu kansainvälistymisjaksoksi, jonka aikana opiskelijoita kannustetaan lähtemään kansainväliseen vaihtoon. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainväliseen tutortoimintaan. Liiketalouden opintojen toteutuksissa  painotetaan vastuullisen liiketoiminnan näkökulmaa, joka ottaa huomioon kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet.
Kielten ja viestinnän opinnot on integroitu osaksi ammattiopintoja. Toisen lukuvuoden syksyllä toteutettavat myyntiopinnot sisältävät ruotsin kielen ja viestinnän opintoja yhteensä 5 opintopistettä. Näiden opintojen puitteissa opiskelijalla on mahdollisuus saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003, 8 §) edellyttämä oman alan työtehtävissä tarvittava toisen kotimaisen kielen taito. Suomen ja englannin kieli- ja viestintäopinnot on integroitu ensimmäisen ja toisen lukuvuoden aikana toteutettaviin opintojaksoihin. Kieli- ja viestintäopintoihin liittyvät osaamistavoitteet ja arviointikriteerit on kuvattu opintojaksokuvausten yhteydessä.
Opiskelijan kannalta koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat opiskeluun ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma luo lähtökohdan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiselle. Opiskelija laatii yhdessä tutoropettajansa kanssa hopsin, jossa opintojen kulku suunnitellaan tarkemmin.
Osaamisen arviointi  
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijoilta edellytetään tutkinnon saavuttamiseksi.  Osaamistavoitteista johdetaan arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamisen arviointi kertoo, miten hyvin asetetut osaamistavoitteet on saavutettu.
Osaamisen arviointia tehdään monesta eri näkökulmasta tarkastelemalla toiminnallisen, tiedollisen, yhteisöllisen ja arvioivan osaamisen kehittymistä. Toiminnallinen osaaminen näkyy työtehtävien jäsentyneenä ja sujuvana hallintana. Tiedollinen osaaminen osoittaa teoreettisen tiedon hallintaa, asioiden ja prosessien välisten yhteyksien ymmärtämistä ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä. Yhteisöllinen osaaminen liittyy vuorovaikutusosaamiseen, taitoon toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana. Arvioiva osaaminen kertoo omaan toimintaan liittyvästä oppimisen, arvioinnin ja kehittämisen taidosta sekä kyvystä kehittää ja vaikuttaa yhteiseen ja ympäristön toimintaan. Arviointia toteutettaessa valitaan arviointimenetelmät niin, että ne todella mittaavat tavoiteltavaa osaamista ja sen tasoa.
Opintosuoritusten arvioinnissa ja arvioinnin oikaisemisessa noudatetaan Rovaniemen ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5. Kunkin opintojakson yhteydessä on määritelty arviointikriteerit. Opintojaksojen tarkempi arviointisuunnitelma esitellään kunkin opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)  
Aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittu osaaminen on mahdollista hyväksilukea osaksi tutkintoa. Osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta käytetään AHOT-menetelmää (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen).
Laadunhallinta
Ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. 
Lapin ammattikorkeakoulunlaatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa.  Koulutusohjelman laadunhallinta toteutetaan  laatukäsikirjassa kuvattujen menettelyiden mukaisesti.   
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPA
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluvat
1) perus- ja ammattiopinnot
2) vapaasti valittavat opinnot
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu
4) opinnäytetyö.
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva asianomaisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija alan tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään sekä antaa hänelle ammattikorkeakoululain 9.5.2003/351 8 §:ssä vaadittava kielitaito.
Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovelluksiin sekä niiden tieteellisiin ja taiteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija valmistuttuaan kykenee itsenäisesti työskentelemään liiketalouden alan asiantuntijatehtävissä ja yrittäjänä sekä osallistumaan työyhteisön kehittämiseen. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen avulla opiskelija suuntautuu  taloushallinnon osaajaksi (laajuus 30 op).
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun kokonaislaajuus on 30 opintopistettä, josta 10 opintopisteen laajuinen perusharjoittelu suoritetaan ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä ja toinen, ns. syventävä harjoittelu kolmannen vuoden keväällä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja työelämää kehittäviä. Opinnäytetyön laajuus on 15 op.
Vapaasti valittavien opintojen (laajuus 15 op)tavoitteena on syventää ja täydentää opiskelijan ammatillista osaamista. Niillä opiskelija voi myös täydentää ja tukea ammattikorkeakoulututkintoa sekä laajentaa sen sisältöä oman kiinnostuksensa ja yksilöllisen mieltymyksensä mukaan. Yleisten vapaasti valittavien ja kampuskohtaisten opintojen lisäksi muiden koulutusohjelmien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia voidaan sisällyttää vapaasti valittaviin opintoihin.

Select timing, structure or classification view

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 Autumn 2014 Spring 2015 Autumn 2015 Spring 2016 Autumn 2016 Spring 2017 Autumn 2017 1. / 2014 2. / 2015 3. / 2015 1. / 2015 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017
AMK_PERTR
BASIC STUDIES

(Choose all )

20
R301L11OJ Introduction to Business Studies 10 10 10 10
R301L12OJ Business Environment 10 10 10 10
AMMTR
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

130
R301L20OJ Business Functions 10 10 5 5 5 5
R301L22OJ Financial Accounting 10 10 10 10
R301L21OJ Customer Management 10 10 10 10
R301L23OJ Sales Skills 10 10 10 10
R301L24OJ Marketing and Network Communications 10 10 10 10
R301L25OK
Economic Environment

(Choose all )

10
R301L25AOJ International Business Environment 5 5 5 5
R301L25BOJ Operational Environment of National Economy 5 5 5 5
R301L30OK
Human Resource Management

(Choose all )

10
R301L30AOJ Human Resources Management 5 5 5 5
R301L30BOJ Payroll Administration 5 5 5 5
R301L27OJ Research and Development Knowledge 10 10 10 10
R301L28OJ Entrepreneurship and Productization 10 10 10 10
R301L47OJ Financial Reporting and Taxation 10 10 10 10
R301L41OJ Finance and Investments 10 5 5 5
R301L42OJ Management Accounting 10 10 10 10
R301L46OJ Audit Function 10 10 10 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5)

5
HARJOITTTR
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

30
R301L60OJ Basic Training 10 10 10 10
R301L61OJ Advanced Training 20 20 20 20
OPINNATR
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15
R301LL33OK
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
R301LL33AOJ Topic Idea and Research Plan 5 5 5 5
R301LL33BOJ Thesis Work and Preliminary Review 5 5 5 5
R301LL33COJ Thesis Reporting, Archiving and Publication 5 5 5 5
Total 210 70 55 50 15 25 45 30 25 30 20 15 25 45 0 30 25 0 30 20 0 15

Code Name Credits (cr)
AMK_PERTR
BASIC STUDIES

(Choose all )

20
R301L11OJ Introduction to Business Studies 10
R301L12OJ Business Environment 10
AMMTR
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

130
R301L20OJ Business Functions 10
R301L22OJ Financial Accounting 10
R301L21OJ Customer Management 10
R301L23OJ Sales Skills 10
R301L24OJ Marketing and Network Communications 10
R301L25OK
Economic Environment

(Choose all )

10
R301L25AOJ International Business Environment 5
R301L25BOJ Operational Environment of National Economy 5
R301L30OK
Human Resource Management

(Choose all )

10
R301L30AOJ Human Resources Management 5
R301L30BOJ Payroll Administration 5
R301L27OJ Research and Development Knowledge 10
R301L28OJ Entrepreneurship and Productization 10
R301L47OJ Financial Reporting and Taxation 10
R301L41OJ Finance and Investments 10
R301L42OJ Management Accounting 10
R301L46OJ Audit Function 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
HARJOITTTR
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

30
R301L60OJ Basic Training 10
R301L61OJ Advanced Training 20
OPINNATR
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15
R301LL33OK
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
R301LL33AOJ Topic Idea and Research Plan 5
R301LL33BOJ Thesis Work and Preliminary Review 5
R301LL33COJ Thesis Reporting, Archiving and Publication 5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page