Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajakoulutus (päiväopinnot) Rovaniemi, Syksy 2019: R72T19S

Opetussuunitelman tunnus: R72T19S

Tutkintonimike
Terveydenhoitaja (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2019
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOTerveydenhoitaja (AMK) 240 op

Terveydenhoitajakoulutuksessa opiskellaan sairaanhoitajaksi (AMK) ja terveydenhoitajaksi (AMK). Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinto sisältää sairaanhoitajakoulutuksen (Opetusministeriö 2006:24). Terveydenhoitaja rekisteröidään laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä sekä sairaanhoitajaksi että terveydenhoitajaksi. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneena terveydenhoitajana voit toimia kotimaassa tai ulkomailla terveysalan tehtävissä. Koulutuksessa saadaan valmiuksia myös alan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset.

Terveydenhoitajana olet hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Valmistuvana terveydenhoitajana sinulla on vahvat kliiniset perustiedot ja –taidot sekä hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ja osaamisesi perustuu näyttöön. Terveydenhoitajatyön tietoperusta on hoitotieteessä ja muissa terveystieteissä ja sitä täydentävät muut tieteenalat. Terveydenhoitajatyössä näkökulmasi on promotiivinen ja preventiivinen, jolla tarkoitetaan terveyden edellytyksiä tukevaa ja luovaa sekä sairauksia ennaltaehkäisevää toimintaa.

Terveydenhoitajana osaat ehkäistä ja ylläpitää yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä sekä osaa ehkäistä sairauksia. Osaat vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää terveellisesti. Terveydenhoitajana teet työtäsi neuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa sekä erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä yrittäjänä. Työsi edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessasi korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.

TUTKINNON RAKENNE
Opetussuunnitelma rakentuu lukukausien mukaisista opintojaksoista ja teemoista.. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
Terveydenhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 130 op sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 105 op, sisältäen opinnäytetyön 15op

Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on, että opit laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä sairaanhoitotyön ja terveydenhoitajatyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saat edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen.

Opintojen tavoitteena on myös, että hallitset ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014, 7§) vaadittavan kielitaidon, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15§-19§:ssä säädetään. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa integroitu kahteen opintojaksoon, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhteen opintojaksoon integroituna kokonaisuutena. Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa (kompetenssimatriisi).

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää sinut ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu terveydenhoitajan tutkinnossa 105 opintopisteen laajuisena, josta 15 op toteutuu työelämän toimeksiantamana opinnäytetyönä.

Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa. Näin verkostoidut alaasi ja voit saada mahdollisesti itsellesi työpaikan. Jos olet töissä, jossakin sosiaali- tai terveysalan organisaatiossa, voit tehdä opinnäytetyösi omalle työpaikallesi. Opinnäytetyöt ovat käytännönläheisiä työelämän kehittämistehtäviä. Opinnäytetyösi voi olla esimerkiksi työelämän tilaama tapahtuma (etänä toteuttava opetus/ohjaustapahtuma, taidetapahtuma, hyvinvointitapahtuma tms.), tuote (sähköiset tuotteet, digipalvelu tms.), suunnitelma tai tarvekartoitus (digitalisoitumisen kehittäminen, ohjauskäytäntöjen uudistaminen, henkilöstön kouluttamiseen liittyvä tms.), kirjallisuuskatsaus (hyvä digipalvelu, asiakaslähtöisen ohjausmateriaalin ominaisuudet, hyvä yöuni sairaalassa, kivun hoitotyö kotihoidossa tms.), päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, omaa osaamistasi monipuolisesti kuvaava portfolio tai tutkimuksellinen työ. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajatyön ammatillista osaamistasi ja terveydenhoitajan työn ja ammatin kehittämistä.

Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittavia opintoja voi toteutua hankkeissa ja innovaatiotoiminnassa.Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Opetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen ja niistä johdettujen lukukausiteemojen avulla.

1. Vuositeema: Hoitotyöhön perehtyjä
Ensimmäisen vuoden aikana perehdyt ammatillisuuteen ja eettisyyteen hoitotyössä sekä turvalliseen hoitotyöhön.

Lukukausiteema 1: Ammatillisuus ja eettisyys hoitotyössä
Perehdyt hoitotyön ammattiin ja sen osaamisperustaan ja eettisyyteen. Saavutat valmiuksia yhteisölliseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen aktiivisena toimijana. Saat valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen molemmilla kotimaisilla kielillä. Tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöjä ja osaat jäsentää hoitotyötä prosessin mukaisesti.

Lukukausiteema 2: Turvallinen hoitotyö
Perehdyt turvalliseen hoitotyöhön ja saat näkökulmia turvallisuuden eri osa-alueisiin. Saat valmiuksia toimia hoitotyön päätöksentekoprosessin mukaisesti. Perehdyt ohjaus- ja opetusmenetelmien käyttöön terveyttä edistävässä hoitotyössä. Sinulla on yleiset työelämätaidot ja valmiudet rakentaa ammatti-identiteettiä koulutusammatin osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta myös englannin kielellä. Sinulla on oppimiskokemuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta.

2. Vuositeema: Hoitotyöhön harjaantuja
Toisen vuoden aikana harjaannut päätöksenteossa ja ohjauksessa kliinisen hoitotyön erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä. Kykenet osallistumaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosesseihin. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä alasi tietokannoista sekä osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Lukukausiteema 3: Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö
Harjaannut kliinisen hoitotyön päätöksenteossa näyttöön perustuen. Saat kokemusta yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisystä, hoidosta ja ohjauksesta kliinisen hoitotyön eri osa-alueilla. Ymmärrät eri hoito- ja palveluketjut sekä potilaan ja sairaanhoitajan roolin niissä.

Lukukausiteema 4: Ohjaus ja opetus kliinisessä hoitotyössä
Saat valmiuksia toteuttaa ohjausta ja opetusta kliinisessä hoitotyössä. Osaat hyödyntää ammatillista yhteistyötä, vuorovaikutusta ja dialogia. Osaat reflektoida omia oppimiskokemuksiasi ja osaamistasi moniammatillisesta hoitotyöstä erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä.

3. Vuositeema: Hoitotyön soveltaja
Kolmannen vuoden jälkeen osaat itsenäisesti soveltaa hoitotyöhön kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua. Päätöksentekosi hoitotyössä perustuu näyttöön sekä hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen.

Lukukausiteema 5: Terveyttä edistävä vastaanottohoitotyö
Osaat soveltaa hoitotyön päätöksentekoprosessia eri-ikäisten vastaanottohoitotyössä. Osaat olla hoidollisesti läsnä, ohjata ja opettaa asiakkaita heidän terveyttään ja toimintakykyään edistäen. Osaat soveltaa hoitotyön osaamiseen itsenäisesti kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua.

Lukukausiteema 6: Terveyden tukeminen ja toimintakyvyn edistäminen
Saat valmiuksia tukea eri-ikäisten terveyttä ja toimintakykyä. Osaat reflektoida ammatillista kehittymistä kriittisesti. Sinulla on ammattialan edellyttämiä johtamis- ja työelämätaitoja, kansainvälistymisosaamista sekä valmiuksia yrittäjyyteen ja muutoksenhallintaan.

4. Vuositeema: Terveydenhoitajatyön kehittäjä (EQF 6)
Saavutat yleiset työelämän ja terveydenhoitajakoulutuksen osaamisalueet. Osaat reflektoida ja kehittää ammatillista osaamistasi terveydenhoitajan työn ja urakehityksen näkökulmasta.

Lukukausiteema 7: Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Opintojakson aikana saat valmiuksia terveydenhoitajan ammatilliseen osaamiseen lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen, nuoren ja työikäisen sekä ikääntyneen terveydenhoitajatyöhön.

Lukukausiteema 8: Terveydenhoitajatyön asiantuntijuus ja kehittäminen
Opiskelijana laajennat ja kehität osaamistasi sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä sekä kykenet arvioimaan palvelujen laatua. Sinulla on ammattialasi edellyttämiä johtamis- ja työelämätaitoja sekä valmiuksia kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen, muutoksenhallintaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit
Terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin (1-4) sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin (sairaanhoitaja 5-13, terveydenhoitaja 14-18). Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä. Sairaanhoitajakoulutuksen alakohtaiset kompetenssit pohjautuvat Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen (2014) tuloksiin ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit Metropolia-ammattikorkeakoulun johtamaan Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus –kehittämistyöhön (2014).

Osaamisalueet/kompetenssit
- Oppimisen taidot
- Työyhteisöosaaminen
- Innovaatio-osaaminen
- Kansainvälistymisosaaminen
- Asiakaslähtöisyys
- Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus (yhdistetty yhteinen kompetenssi "eettinen osaaminen ja vastuullisuus")
- Johtaminen ja yrittäjyys
- Kliininen hoitotyö
- Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
- Ohjaus- ja opetusosaaminen
- Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Sosiaali - ja terveydenhuollon toimintaympäristö
- Sosiaali - ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus
- Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
- Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
- Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
- Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
- Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen

Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen rakentuu valmistuvan terveydenhoitajan, sairaanhoitajan ja ammattikorkeatutkintojen yhteisestä ammatillisesta osaamisesta, joka luo perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Opetussuunnitelmaan sisältyy läpileikkaavina osaamistavoitteina Lapin AMKin strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys.Muita läpileikkaavia osioita ovat kansainvälisyys, informaatiolukutaito ja digitalisaatio.

Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Koulutuksissa toteutetaan 30 op opintoja englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelijat osallistuvat kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja opiskelijalla on mahdollisuus vähintään kolmen kuukauden vaihto-opiskeluun ulkomailla.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelija on aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja.
Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat sinulle oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta ryhmän opettajatuutorilta.
Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hyvinvointialojen kampuksen simulaatio- ja virtuaalioppimisympäristöt (mm. ENVI, SKY ja Semppi) tarjoavat kansainvälisen tason oppimisympäristön. Terveysalan opiskelijoiden keskeiset oppimisympäristöt ovat perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat aidot työelämäympäristöt. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu Lapin eri kunnissa. Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana työelämän kehittämistä. Sinulla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmienopetustarjonnasta, joka mahdollistaa luonnollisella tavalla monialaisen yhteistyön. Oppimista tukevina välineinä käytetään muun muassa Moodle-alustaa, iLinc-ohjelmaa, sosiaalista mediaa, sähköpostia, videoneuvottelua ja videointia.

Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja se palvelee työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista.

Kehittävä arviointi sisältää oppimisprosessin ja osaamisen tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Sinulla on opiskelijana vastuu antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta sekä koulutuksesta ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden vuosipalautteena sekä valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.

Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Hankittu osaaminen osaksi tutkintoa (HOT). Tutkintoa suorittaessasi sinulla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiasi opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla saman tyyppisillä opinnoilla. Saat ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa sinulle jatko-opintokelpoisuuden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen kolmen vuoden työelämässä olon jälkeen. Opintoja voit jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen sinun on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa.

Laadunhallinta
Koulutuksien toiminnan laatu varmistetaan Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän periaatteiden ja menettelytapojen mukaisesti. Yhtenäinen laatujärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Kevät 2021 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 1. / 2019 2. / 2020 3. / 2020 1. / 2020 2. / 2021 3. / 2021 1. / 2021 2. / 2022 3. / 2022 1. / 2022 2. / 2023 3. / 2023
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

15
R702HL11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä  10 10 10 10
HYVO1OJ Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

115
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
R702HL21OK
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys hoitotyössä 

(Valitaan kaikki )

10
R702HL21AOJ Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys 7 7 7 7
R702HL21BOJ Ruotsi 3 3 3 3
R702HL22OK
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 

(Valitaan kaikki )

20
R702HL22AOJ Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 17 17 17 17
R702HL22BOJ Englanti 3 3 3 3
R702HL23OJ Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä   10 10 10 10
R702HL24OJ Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä 10 10 10 10
R702HL25OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  5 5 5 5
R702HL26OJ Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 5 5 5 5
R702HL27OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen  10 10 10 10
HYVO4OJ Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5 5 5 5
R702HL29OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 5 5 5 5
R702TL11OJ Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö 15 15 15 15
R702TL12OJ Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 10 10 10 10
R702TL13OJ Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 5 5 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

90
R702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 10 10 10
R702HL51 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I 5 5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3
R702HL53 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu  8 8 8 4 4
R702HL54 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu  8 8 8 4 4
R702HL55 Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu  8 8 8 4 4
R702HL52 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II 5 5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3
R702HL56 Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 8 8 8 4 4
R702HL57 Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä 8 8 8 4 4
R702TL21OJ Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 15 15 15
R702TL22OJ Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu 15 15 15 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
R702HL41OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
R702HL41AOJ Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 5 5
R702HL41BOJ Opinnäytetyön toteutus 5 5 5 5
R702HL41COJ Opinnäytetyön arviointi 5 5 5 5
Yhteensä 240 60 54 61 60 25 35 17.5 36.5 32.5 28.5 40 20 25 35 0 17.5 23.3 13.3 32.5 19.3 9.3 40 20 0

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Ruotsi
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot
Englanti
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi
Perusopinnot
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2017-)​

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakaslähtöisyys

- Osaa kohdata asiakkaan/perheen/yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana.
- Osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa.
- Osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan.
- Osaa arvioida asiakkaan voimavarat ja tukea häntä hoitonsa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Osaa tukea läheisten hoitoon osallistumista asiakkaan näkemyksiä ja voimavaroja kunnioittaen.
- Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
- Ymmärtää kulttuurin merkityksen hoidossa ja osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita yksilöllisesti.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus

- Osaa toimia työssään hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
- Osaa toimia ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön ja eettisten ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista hoitotyössä.
- Osaa toimia ihmisoikeuksia loukkaamatta.
- Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä
- Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaan toimintaansa ja vastaamaan toimintansa seurauksista.
- Kykenee arvioimaan osaamistaan ja kehittymistään vuorovaikutussuhteissa.
- Omaa sairaanhoitajan ammatti-identiteetin.
- Kykenee tuottamaan, jakamaan ja hyödyntämään asiantuntijuutta ja kumppanuuksia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi
Johtaminen ja yrittäjyys

- Kykenee johtamaan omaa toimintaansa ja ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen.
- Osaa arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vastuut.
- Ymmärtää johtamisen merkityksen hoitotyössä.
- Ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää.
- Osaa koordinoida asiakkaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti.
- Ymmärtää terveydenhuollon muutoksien merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa oman vastuunsa mukaisesti.
- Osaa toimia erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
- Tietää ja tunnistaa sairaanhoitajan työhön liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet.

Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot
Kliininen hoitotyö

- Kykenee käyttämään erilaisia auttamismenetelmiä potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
- Hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteetja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Osaa vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä hoitotyön auttamismenetelmiä ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla.
- Osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta asianmukaisin kliinisin ja fysiologisin arviointi-/mittausmenetelmin, priorisoida todetut tarpeet ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla.
- Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet sekä osaa perustella niiden merkityksen.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisten potilasryhmien lääkehoitoa.
- Ymmärtää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
- Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
- Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa/hoitotyössä.
- Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhteistyössä monialaisenasiantuntijaverkoston kanssa.
- Osaa toteuttaa erilaisia sisä- ja syöpäsairauksia sairastavien potilaiden hoitotyötä.
- Osaa toteuttaa kirurgista hoitoa tarvitsevan potilaan hoitotyötä.
- Osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia.
- Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
- Osaa tukea perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja vastasyntyneen hoidossa.
- Osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
- Ymmärtää mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
- Osaa tukea akuutissa kriisissä olevan asiakasta.
- Osaa tukea iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamista ja säilyttämistä.
- Ymmärtää arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidontarpeen.
- Osaa tukea kiireellistä hoitoa tarvitsevaa potilasta ja lähenen läheisiään.
- Osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään.
- Osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.

Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko

- Kykenee käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa.
- Kykenee ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä.
- Kykenee tarkastelemaan omaa osaamistaan kriittisesti.
- Osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
- Osaa hyödyntää aktiivisesti tieteellistä tietoa (tutkimusnäyttöön perustuvat suositukset, katsaukset) hoitotyön päätöksenteossa.
- Kykenee osallistumaan kehittämis- innovaatio - ja tutkimusprosesseihin.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
- Osaa lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja.
- Ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan -käsitteen ja NPT:n merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Ymmärtää sairaanhoitajan osuuden näyttöön perustuvassa toiminnassa ja sitoutuu siihen.
- Kykenee tunnistamaan ja kriittisesti arvioimaan toimintaansa ja toimintakäytänteitä.
- Ymmärtää yhtenäisten käytäntöjen merkityksen asiakkaan hoidossa toimii niiden mukaisesti.
- Osaa arvioida, seurata ja dokumentoida yhtenäisen käytännön tuloksia.

Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Ohjaus- ja opetusosaaminen

- Ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- Hallitsee ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa.
- Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
- Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia.

Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi
Sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristö

- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Tietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä /ajankohtaisia toimenpideohjelmia.
- Osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kolmannen sektorin palveluita terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen merkityksen asiakkaalle osana hoito- ja palveluketjua.
- Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa.
- Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
- Hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavien keskeisten hoito- ja valvontalaitteiden käytön.
- Osaa käyttää potilastietojärjestelmiä.

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus

- Ymmärtää toimintayksikön turvallisuuden hallinnan periaatteet ja vastuunsa niiden edistämisessä.
- Ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.
- Kykenee edistämään potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoja koskevassa päätöksenteossa ja turvallisuuden edistämisessä.
- Osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- Kykenee ehkäisemään ja tunnistamaan laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Kykenee arvioimaan hoitotyön laatua ja menetelmiä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Ymmärtää tietoturvallisuuden merkityksen hoitoprosessissa.
- Toimii vastuullisesti tietoturvallisuuden ja tietosuojan ylläpitämisessä

Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

- Ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- Ymmärtää terveyden edistämisen taloudellisia lähtökohtia.
- Ymmärtää terveyden edistämisen periaatteita ja osaa toimia terveyden edistämisen arvolähtökohtien mukaisesti.
- Kykenee tunnistamaan ja arvioimaan väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisön tasolla.
- Kykenee hyödyntämään olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla.
- Kykenee tunnistamaan kansanterveysongelmia aiheuttavia tekijöitä.
- Kykenee ehkäisemään riskitekijöitä, jotka heikentävät terveyttä ja toiminta- sekä työkykyä ja johtavat toiminnan vajavuuksiin sekä kykenee puuttumaan niihin varhain.
- Kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa

Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu
Luokittelemattomat
Ruotsi
Englanti
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

15
R702HL11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä  10
HYVO1OJ Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen 5
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

115
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
R702HL21OK
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys hoitotyössä 

(Valitaan kaikki )

10
R702HL21AOJ Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys 7
R702HL21BOJ Ruotsi 3
R702HL22OK
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 

(Valitaan kaikki )

20
R702HL22AOJ Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 17
R702HL22BOJ Englanti 3
R702HL23OJ Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä   10
R702HL24OJ Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä 10
R702HL25OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  5
R702HL26OJ Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 5
R702HL27OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen  10
HYVO4OJ Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5
R702HL29OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 5
R702TL11OJ Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö 15
R702TL12OJ Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 10
R702TL13OJ Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

90
R702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10
R702HL51 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I 5
R702HL53 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu  8
R702HL54 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu  8
R702HL55 Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu  8
R702HL52 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II 5
R702HL56 Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 8
R702HL57 Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä 8
R702TL21OJ Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15
R702TL22OJ Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
R702HL41OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
R702HL41AOJ Opinnäytetyön suunnittelu 5
R702HL41BOJ Opinnäytetyön toteutus 5
R702HL41COJ Opinnäytetyön arviointi 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun