Bachelor of Health Care, Public Health Nurse (full time day studies), Kemi, Autumn 2016: K72T16S
Code: K72T16S
- Degree title
- Bachelor of Health Care
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2016
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
SUORITETTAVA TUTKINTOTERVEYDENHOITAJA (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Terveydenhoitaja
NQF -taso
Suomen kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä ammattikorkeakoulututkinnot on sijoitettu tasolle 6 mikä tarkoittaa, että tutkinnon suorittanut:
Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi.
Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.
Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Hakukriteerit
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon, ammatillisen perustutkinnon tai näitä vastaavat ulkomaiset opinnot. Opiskelijavalinnoissa noudatetaan valtakunnallisia sosiaali- ja terveysalan valintakoekriteereitä. Sosiaali- ja terveysalalle opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa tai muussa oppilaitoksessa suoritettujen opintojen hyväksi lukemisen edellytyksenä on, että ne nivoutuvat osaksi tutkintoa siten, että tutkinnon tavoitteiden mukainen kokonaisvaltainen oppiminen toteutuu. Sama periaate koskee muulla tavoin hankittua osaamista. Hyväksi lukujen jälkeen suoritettavien opintojen laajuus määräytyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman perusteella. HOPS:n laatimisessa noudatetaan opiskelijaksi otettaessa voimassa olleen opetussuunnitelman mukaista opintojen rakennetta ja vuosittain vaihtuvaa opintojaksotarjontaa. Opiskelija päivittää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opintojen edetessä. HOPS:n hyväksyy koulutusohjelmavastaava.
Koulutusohjelman profiili
Kemin kampuksen terveydenhoitajakoulutuksessa opinnot etenevät ihmisen elämänkaaren mukaisesti. Opiskelija harjoittelee yleisiä työelämän valmiuksia ja terveydenhoitajakoulutuksen osaamistavoitteita avoimissa ja aidoissa oppimisympäristöissä yhdessä opettajien, työelämän asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Osaamisalan Hyvinvointikeskus mahdollistaa moniammatillisen opiskelun Traning campissä, hyvinvointipysäkillä, simulaatioympäristöissä ja ONNI -autossa. Hyvinvointikeskuksessa terveydenhoitajaopiskelijat harjaantuvat moniammatilliseen yhteistyöhön yhdessä geronomi-, sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. Opiskelijavoi ottaa opintoja myös englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutuksesta.
Keskeiset oppimistulokset
Terveydenhoitajan tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä (op) ja kesto neljä vuotta. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoja koulutuksessa on 60 op. Valmistuva terveydenhoitaja saa todistuksen terveydenhoitajan sekä sairaanhoitajan tutkinnoista ja hänet laillistetaan hakemuksesta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) toimesta sekä terveydenhoitajana että sairaanhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset.
Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Valmistuvalla terveydenhoitajalla on vahvat kliiniset perustiedot ja -taidot, hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ja osaaminen perustuu näyttöön. Terveydenhoitajatyön tietoperusta on hoitotieteessä ja muissa terveystieteissä ja sitä täydentävät muut tieteenalat. Terveydenhoitajatyön näkökulma on promotiivinen ja preventiivinen, jolla tarkoitetaan terveyden edellytyksiä tukevaa ja luovaa sekä sairauksia ennaltaehkäisevää toimintaa.
Terveydenhoitaja osaa ylläpitää yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä sekä osaa ehkäistä sairauksia. Hän osaa vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää terveellisesti. Terveydenhoitaja tekee työtään neuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa sekä erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.
Valmistuneiden työllistymistä kuvaava profiili
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät pääosin kuntien, yksityisen sektorin sekä järjestöjen asiantuntijatehtäviin, eniten hoito- ja hoivatehtäviin, ohjaus- ja kasvatustehtäviin, sekä johto- ja esimiestehtäviin. Työvoimatilanne sosiaali- ja terveysalalla on hyvä ja välitön työllistyminen valmistumisvaiheessa oli vuonna 2012 72,6 % (OPALA/KTAMK). Vuodesta 2009 työllistymisaste on ollut tasaisessa nousussa ja väestörakenteen muutoksen ja eläköitymisen seurauksena työllistyminen tulee edelleen nousemaan.
Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden 3 vuoden työelämässä olon jälkeen jatkaa opintojaan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master -tason koulutusohjelmissa.
Arviointikriteerit ja menetelmät
Opiskelijan oppimista tuetaan ja ohjataan käyttäen kehittävää arviointia. Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojen osaamistavoitteisiin, jotka ovat määriteltynä opintojakson toteutussuunnitelmassa. Opettaja voi tarvittaessa täsmentää vaatimuksia opintojen alkaessa.
Hyväksytyistä opinnoista annetaan arvosana kiitettävä (5) hyvä (4 ja 3) tai tyydyttävä (2 ja 1). Opintojakso voidaan poikkeustapauksissa arvioida asteikolla hyväksytty (HYV) /hylätty (0). Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja vähimmäistavoitteita
Tutkinnon myöntämisen edellytykset
Ammattikorkeakoulututkinnon saamisen edellytyksenä on, että opiskelija suorittaa opinto-oikeusaikanaan tutkintoonsa vaaditut opinnot henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti. Sairaanhoitajan tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä.
Opiskelutapa
Hyvinvoinnin osaamisalalla huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Opiskelumuotoina käytetään kontakti-, etä- ja itsenäistä opiskelua. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on keskeinen osa oppimista. Se toteutuu työelämän harjoittelupaikoissa, työelämähankkeissa sekä oppilaitoksen hyvinvointipysäkillä, Onni hyvinvointiautossa ja SKY -oppimis- ja kehittämisympäristössä. Harjoittelua voi suorittaa myös kansainvälisessä vaihdossa.
Lapin AMKin strategian painoalatLapin ammattikorkeakoulun strategiset painoalat etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen, arktinen yhteistyö ja pohjoinen raja-osaaminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys toteutuvat opetussuunnitelmassa juonteena ja niiden toteutuminen tarkentuu vuosittain laadittavissa toteutussuunnitelmissa.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | Autumn 2016 | Spring 2017 | Autumn 2017 | Spring 2018 | Autumn 2018 | Spring 2019 | Autumn 2019 | Spring 2020 | 1. / 2016 | 2. / 2017 | 3. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2018 | 3. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2019 | 3. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2020 | 3. / 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMK_PERTR |
BASIC STUDIES
(Choose all ) |
23 | ||||||||||||||||||||||||
K702H10OJ | Study Skills and Professional Growth | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
K702H11OJ | Project Team Work | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
K702H12OJ | Basics Research Skills | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
K702H13OJ | Mother tongue and communication | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
K702H14OJ | Swedish language and communication | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||
K702H15OJ | English language and communication | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
K702H16OJ | Multiculturalism | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
AMMTR |
PROFESSIONAL STUDIES
(Choose all ) |
98 | ||||||||||||||||||||||||
K702H17AOJ | Fundamentals of Nursing and Nursing Interventions | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
K702H18OJ | First Aid and Nursing in case of emergency | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
K702H19OJ | Anatomy, Physiology and Nutrition | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||
K702H20OJ | Medication in Nursing | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
K702H21OJ | Medication and Pharmacology | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||
K702H22OJ | Social and Health Care Working Environments | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
K702H23OJ | Teaching, Guiding and Counselling in Nursing Work | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||
K702H24AOJ | Medical Nursing and Internal Medicine | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
K702H25OJ | Acute and General Practice Nursing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
K702H26OJ | Mental Health, Substance Abuse and Phychiatry | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||
K702H27OJ | Surgical Nursing and Surgery | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
K702H28OJ | Elderly Nursing and Geriatrics | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
K702H29OJ | Gynecology and Nursing Care of Women and Families | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
K702H30OJ | Paediatrics and Nursing Care of Children and Adolescents | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
VAIOK |
OPTIONAL PROFESSIONAL STUDIES
(Choose ects: 20) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
K702H46OJ | Public Health Nursing of Children and Families during and after Pregnancy | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
K702H47OJ | Health Care of school age children and adolescents | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
K702H48OJ | Health Care of Working Age People | 4 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
K702H49OJ | Health Care of the Elderly | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||
K702H50OK |
Expertise and Development of Public Health Care
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
K702H50AOJ | Nursing Administration and Leadership | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||
K702H50BOJ | Methods of Health Promotion | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
K702H50COJ | Kehittämistehtävä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
VAP_VALTR |
FREE-CHOICE ELECTIVES
(Choose ects: 5) |
5 | ||||||||||||||||||||||||
HARJOITTTR |
PRACTICAL TRAINING
(Choose all ) |
84 | ||||||||||||||||||||||||
K702H34OJ | Guided Practice in Basic Nursing | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||
K702H35OJ | Guided Practice Part 1 | 9 | 9 | 9 | 9 | |||||||||||||||||||||
K702H36OJ | Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||
K702H37OJ | Guided Practice 2 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
K702H38OJ | Guided Practice in General Practice Nursing and Home Health Care | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||
K702H39OJ | Guided Practice in Paediatric, Adolescent and Family Nursing | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||
K702H51OK |
Guided Practice, Optional Professional Studies
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
K702H51AOJ | Lasten ja lasta odottavan perheen terveydenhoitotyön harjoittelu | 12 | 12 | 12 | 12 | |||||||||||||||||||||
K702H51BOJ | Työikäisten terveydenhoitotyön harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||
K702H51COJ | Ikääntyneen/vanhuksen terveydenhoitotyön harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||
K702H51DOJ | Clinical Practice in Public Health Nursing of School Age Children and Adolescents | 6 | 6 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
OPINNATR |
BACHELOR'S THESIS
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
K702H33OK |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
K702H33AOJ | Bachelor´s Thesis, Planning | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
K702H33BOJ | Bachelor´s Thesis, Preparation | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
K702H33COJ | Bachelor´s Thesis, Finishing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 53 | 60 | 57 | 34 | 26 | 27 | 26 | 27 | 33 | 30 | 27 | 34 | 13 | 13 | 27 | 13 | 13 | 27 | 16.5 | 16.5 | 30 | 13.5 | 13.5 |
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.