Sairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi, Syksy 2016: K72H16S
Opetussuunitelman tunnus: K72H16S
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2016
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTOSAIRAANHOITAJA (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sairaanhoitaja
NQF -taso
Suomen kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä ammattikorkeakoulututkinnot on sijoitettu tasolle 6 mikä tarkoittaa, että tutkinnon suorittanut:
Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi.
Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.
Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Hakukriteerit
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon, ammatillisen perustutkinnon tai näitä vastaavat ulkomaiset opinnot. Opiskelijavalinnoissa noudatetaan valtakunnallisia sosiaali- ja terveysalan valintakoekriteereitä. Sosiaali- ja terveysalalle opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa tai muussa oppilaitoksessa suoritettujen opintojen hyväksi lukemisen edellytyksenä on, että ne nivoutuvat osaksi tutkintoa siten, että tutkinnon tavoitteiden mukainen kokonaisvaltainen oppiminen toteutuu. Sama periaate koskee muulla tavoin hankittua osaamista. Hyväksi lukujen jälkeen suoritettavien opintojen laajuus määräytyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman perusteella. HOPS:n laatimisessa noudatetaan opiskelijaksi otettaessa voimassa olleen opetussuunnitelman mukaista opintojen rakennetta ja vuosittain vaihtuvaa opintojaksotarjontaa. Opiskelija päivittää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opintojen edetessä. HOPS:n hyväksyy koulutusohjelmavastaava.
Koulutusohjelman profiili
Kemin kampuksen sairaanhoitajakoulutuksessa voi opiskella vaihtoehtoisina ammattiopintoina sisätauti-kirurgista-, mielenterveys-, tai perioperatiivista ja akuuttihoitotyötä. Opiskelijavoi opiskella sairaanhoitajaksi monikulttuurisessa ryhmässä englannin kielellä.
Opiskelija harjoittelee yleisiä työelämän valmiuksia ja sairaanhoitajakoulutuksen osaamistavoitteita avoimissa ja aidoissa oppimisympäristöissä yhdessä opettajien, työelämän asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Osaamisalan Hyvinvointikeskus mahdollistaa moniammatillisen opiskelun Traning campissä, hyvinvointipysäkillä, simulaatioympäristöissä ja ONNI -autossa. Hyvinvointikeskuksessa sairaanhoitajaopiskelijat harjaantuvat moniammatilliseen yhteistyöhön yhdessä geronomi-, sosiomomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Keskeiset oppimistulokset
Hoitotyön koulutusohjelmasta valmistuu sairaanhoitajia perusterveydenhuoltoon, erikoissairaanhoitoon, sosiaalihuoltoon ja yksityisen ja kolmannen sektorin tehtäväalueille. Koulutus sisältää EU-direktiivien 77/452/ETY, 77/453/ETY ja 89/595/ETY vaatimukset. Hoitotyö perustuu hoitotieteeseen ja hoitotyötä tukeviin muihin tieteen aloihin. Hoitotyön osaaminen edellyttää sairaanhoitajalta hoitotieteen, lääketieteen ja farmakologian, muiden terveystieteiden sekä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden tuottaman tutkimustietoon perustuvan tiedon hallintaa niin, että hän pystyy soveltamaan kyseistä tietoa käytännön tilanteisiin. Lisäksi sairaanhoitajana toimiessa tarvitaan vahvaa eettistä ja ammatillista päätöksentekotaitoa.
Sairaanhoitajalta edellytetään moniulotteista osaamista. Sairaanhoitaja toteuttaa ja kehittää hoitotyötä, joka on samanaikaisesti terveyttä edistävää ja ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää ja parantavaa sekä kuntouttavaa. Sairaanhoitaja toimii itsenäisesti hoitaessaan potilaita ja toteuttaessaan potilaan kokonaishoitoa moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Tavoitteena on, että opiskelijoissa kehittyy valmius toimia itsenäisesti terveydenhuollon ammateissa ja osallistua alansa ammatilliseen kehittämistyöhön kansainvälistyvissä toimintaympäristöissä.
Valmistuneiden työllistymistä kuvaava profiili
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät pääosin kuntien, yksityisen sektorin sekä järjestöjen asiantuntijatehtäviin, eniten hoito- ja hoivatehtäviin, ohjaus- ja kasvatustehtäviin, sekä johto- ja esimiestehtäviin. Työvoimatilanne sosiaali- ja terveysalalla on hyvä ja välitön työllistyminen valmistumisvaiheessa oli vuonna 2012 72,6 % (OPALA/KTAMK). Vuodesta 2009 työllistymisaste on ollut tasaisessa nousussa ja väestörakenteen muutoksen ja eläköitymisen seurauksena työllistyminen tulee edelleen nousemaan.
Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden 3 vuoden työelämässä olon jälkeen jatkaa opintojaan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master -tason koulutusohjelmissa.
Arviointikriteerit ja menetelmät
Opiskelijan oppimista tuetaan ja ohjataan käyttäen kehittävää arviointia. Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojen osaamistavoitteisiin, jotka ovat määriteltynä opintojakson toteutussuunnitelmassa. Opettaja voi tarvittaessa täsmentää vaatimuksia opintojen alkaessa.
Hyväksytyistä opinnoista annetaan arvosana kiitettävä (5) hyvä (4 ja 3) tai tyydyttävä (2 ja 1). Opintojakso voidaan poikkeustapauksissa arvioida asteikolla hyväksytty (HYV) /hylätty (0). Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja vähimmäistavoitteita
Tutkinnon myöntämisen edellytykset
Ammattikorkeakoulututkinnon saamisen edellytyksenä on, että opiskelija suorittaa opinto-oikeusaikanaan tutkintoonsa vaaditut opinnot henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti. Sairaanhoitajan tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä.
Opiskelutapa
Hyvinvoinnin osaamisalalla huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Opiskelumuotoina käytetään kontakti-, etä- ja itsenäistä opiskelua. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on keskeinen osa oppimista. Se toteutuu työelämän harjoittelupaikoissa, työelämähankkeissa sekä oppilaitoksen hyvinvointipysäkillä, Onni hyvinvointiautossa ja SKY -oppimis- ja kehittämisympäristössä. Harjoittelua voi suorittaa myös kansainvälisessä vaihdossa.
Lapin ammattikorkeakoulun strategian painoalatLapin ammattikorkeakoulun strategiset painoalat etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen, arktinen yhteistyö ja pohjoinen raja-osaaminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys toteutuvat opetussuunnitelmassa juonteena ja niiden toteutuminen tarkentuu vuosittain laadittavissa toteutussuunnitelmissa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | 1. / 2016 | 2. / 2017 | 3. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2018 | 3. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2019 | 3. / 2019 | 1. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMK_PERTR |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
23 | |||||||||||||||||||||
K702H10OJ | Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H11OJ | Tiiminä projektissa | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H12OJ | Tutkimustoiminnan perusteet | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||
K702H13OJ | Äidinkieli ja viestintä | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H14OJ | Ruotsin kieli ja viestintä | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 1 | 0.5 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||
K702H15OJ | Englannin kieli ja viestintä | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H16OJ | Monikulttuurisuus | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
AMMTR |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
98 | |||||||||||||||||||||
K702H17AOJ | Hoitotyön perusteet ja toiminnot | 10 | 10 | 3.3 | 6.7 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||
K702H18OJ | Ensiapu ja poikkeusolojen hoitotyö | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H19OJ | Anatomia, fysiologia ja ravitsemus | 7 | 7 | 2.3 | 4.7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||
K702H20OJ | Lääkehoito hoitotyössä | 4 | 4 | 1.3 | 2.7 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||
K702H21OJ | Lääkehoito hoitotyössä ja farmakologia | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
K702H22OJ | Sosiaali ja terveydenhuollon toimintaympäristö | 4 | 4 | 1.3 | 2.7 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||
K702H23OJ | Opetus ja ohjaus hoitotyössä | 6 | 6 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
K702H24AOJ | Sisätautien hoitotyö ja sisätaudit | 8 | 8 | 2.7 | 5.3 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||
K702H25OJ | Akuutti- ja vastaanottohoitotyö | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||
K702H26OJ | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ja psykiatria | 6 | 6 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
K702H27OJ | Kirurginen hoitotyö ja kirurgia | 6 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
K702H28OJ | Ikääntyneen hoitotyö ja geriatria | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||
K702H29OJ | Naisen ja perheen hoitotyö ja naistentaudit | 6 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
K702H30OJ | Lapsen ja nuoren hoitotyö ja lastentaudit | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||
VAIOK |
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||
K702H31OJ | Hoitotyön hallinto ja esimiestyö | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
K702H41OJ | Asiantuntijuus ja erityiskysymykset mielenterveyshoitotyössä | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
K702H42OJ | Asiantuntijuus ja erityiskysymykset sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
K702H43OJ | Asiantuntijuus ja erityiskysymykset perioperatiivisessa- ja akuuttihoitotyössä | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||
HARJOITTTR |
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
71 | |||||||||||||||||||||
K702H34OJ | Perushoidon ohjattu harjoittelu | 8 | 8 | 2.7 | 5.3 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||
K702H35OJ | Kliinisen hoitotyön ohjattu harjoittelu 1 | 9 | 9 | 3 | 6 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
K702H36OJ | Mielenterveys - ja päihdehoitotyön ohjattu | 10 | 10 | 3.3 | 6.7 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||
K702H37OJ | Kliinisen hoitotyön ohjattu harjoittelu 2 | 10 | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||
K702H38OJ | Vastaanottohoitotyön tai kotihoidon ohjattu | 7 | 3.5 | 3.5 | 1.2 | 2.3 | 1.2 | 2.3 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | |||||||||
K702H39OJ | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu | 10 | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||
K702H40OJ | Vaihtoehtoisten ammattiopintojen ohjattu harjoittelu | 17 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | |||||||||||||||
OPINNATR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
K702H33OK |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
K702H33AOJ | Opinnäytetyön suunnitelmavaihe | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||
K702H33BOJ | Opinnäytetyön valmistamisvaihe | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||
K702H33COJ | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 1.7 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||
Yhteensä | 210 | 88.5 | 78 | 28.5 | 25 | 29.4 | 59.1 | 42.8 | 35.2 | 9.5 | 19 | 25 | 29.43 | 29.43 | 29.43 | 42.8 | 17.8 | 17.8 | 9.53 | 9.53 | 9.53 | 25 |
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.