Siirry suoraan sisältöön

PeliohjelmointiLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL308

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Osaamistavoitteet

Osaat rakentaa toimivan pelin.
Kykenet toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja.
Pystyn käyttämään pelin toteutukseen sopivaa pelimoottoria.
Osaat toteuttaa yksinkertaisen NPC (non-player-character) -hahmon.

Sisältö

Peliohjelmoinnin ja menetelmien perusteet
Pelimekaniikan toteuttaminen käyttäen pelimoottorin ominaisuuksia
HUD/UI-ohjelmointi (käyttöliittymäohjelmointi) käyttäen käyttäjän interaktioita
Assettien tekeminen ja käyttäminen virtuaalisessa pelimaailmassa
Tekoäly (AI) ja reitinhakualgoritmit

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnet pelimoottorien käyttömahdollisuudet.
Osaat pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Osaat hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia.
Pystyt käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristöjä.
Kykenet tuomaan pelitoteutukseen assetteja ja tekemään niitä käyttäen toiminnallisuuksia.
Pystyt ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.
Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Pystyt rakentamaan peliympäristöjä ja tehdä sinne toiminnallisuuksia.
Kykenet tuomaan pelitoteutukseen assetteja ja tekemään niitä käyttäen toiminnallisuuksia.
Pystyt ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja peliympäristöön.
Toteuttamasi ratkaisut on laadukkaasti rakennettuja.
Kykenet itsenäisesti ratkaisemaan ongelmia ja hakemaan lisätietoa digitaalisista materiaaleista.