Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: R301LL95OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa ja osaat käyttää sen keskeisiä käsitteitä. Opit palvelumuotoilun prosessin. Opit käyttämään palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä. Ymmärrät kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta. Hahmotat asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen merkityksen palveluiden ja tuotteiden kehittämistyössä.


Kompetenssit: Liiketoimintaosaaminen, markkinointiosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Palvelumuotoilun peruskäsitteet ja prosessi

- Palveluiden tuotekehitys

- Arvo-käsite ja arvonluontiprosessit

- Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus

- Yhteiskehittäminen (co-creation)

- Verkostot palveluliiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Tunnet palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Tunnistat asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisen perusteet.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat avustettuna hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Osaat kuvata keskeiset palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Osaat tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan palvelukokemuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Käytät ja yhdistelet erilaisia palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa itsenäisesti käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelukokemuksen kehittämistyössä. Osaat itsenäisesti tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan innovatiivisen palvelukokemuksen.

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 26.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Jorma Mölläri
  • Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö

Jorma Mölläri

Opiskelijaryhmät
  • R31L22SA
    Tradenomikoulutus, liiketalous (päiväopinnot), Rovaniemi, syksyt 2022

Tavoitteet

Ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa ja osaat käyttää sen keskeisiä käsitteitä. Opit palvelumuotoilun prosessin. Opit käyttämään palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä. Ymmärrät kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta. Hahmotat asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen merkityksen palveluiden ja tuotteiden kehittämistyössä.


Kompetenssit: Liiketoimintaosaaminen, markkinointiosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Palvelumuotoilun peruskäsitteet ja prosessi

- Palveluiden tuotekehitys

- Arvo-käsite ja arvonluontiprosessit

- Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus

- Yhteiskehittäminen (co-creation)

- Verkostot palveluliiketoiminnassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Tunnet palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Tunnistat asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisen perusteet.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat avustettuna hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Osaat kuvata keskeiset palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Osaat tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan palvelukokemuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Käytät ja yhdistelet erilaisia palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa itsenäisesti käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelukokemuksen kehittämistyössä. Osaat itsenäisesti tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan innovatiivisen palvelukokemuksen.

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 22.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Jorma Mölläri
  • Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö

Jorma Mölläri

Opiskelijaryhmät
  • R31L21S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa ja osaat käyttää sen keskeisiä käsitteitä. Opit palvelumuotoilun prosessin. Opit käyttämään palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä. Ymmärrät kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta. Hahmotat asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen merkityksen palveluiden ja tuotteiden kehittämistyössä.


Kompetenssit: Liiketoimintaosaaminen, markkinointiosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Palvelumuotoilun peruskäsitteet ja prosessi

- Palveluiden tuotekehitys

- Arvo-käsite ja arvonluontiprosessit

- Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus

- Yhteiskehittäminen (co-creation)

- Verkostot palveluliiketoiminnassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Tunnet palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Tunnistat asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisen perusteet.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat avustettuna hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Osaat kuvata keskeiset palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Osaat tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan palvelukokemuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Käytät ja yhdistelet erilaisia palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa itsenäisesti käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelukokemuksen kehittämistyössä. Osaat itsenäisesti tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan innovatiivisen palvelukokemuksen.