Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointitutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: R301LL93OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opit ymmärtämään markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen päätöksenteossa ja opit markkinointitutkimuksen eri menetelmät ja kuinka niitä käytetään markkinoinnin suunnittelussa.

Osaat laatia tutkimussuunnitelman ja valita eri tilanteisiin sopivat tutkimusmenetelmät. Osaat toteuttaa kyselyn ja haastattelun, ymmärrät eri tiedonhankintatapojen erot. Osaat erilaiset tiedonhankintatavat, tehdä markkinointitutkimuksen ja laatia tutkimusraportin sekä ymmärrät tutkimuksen etiikan merkityksen.


Kompetenssit: Eettinen osaaminen, markkinointiosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Tutkimusprosessi markkinoinnin päätöksenteossa

- Markkinointitutkimusprosessin vaiheet

- Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät

- Kyselyn ja haastattelun suunnittelu ja toteutus

- Tutkimusaineiston analysointi, tulosten luotettavuus, tutkimuksen raportointi ja esittely

- Tutkimuksen etiikka

- Lähteiden käyttö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Ymmärrät tutkimusprosessin kytkeytymisen markkinoinnin päätöksentekoon sekä tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Tunnet markkinointitutkimusprosessin perusvaiheet, ja osaa avustettuna toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat käyttää markkinointitutkimusta markkinoinnin päätöksenteossa ja tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet hyvin, ja osaat ohjauksessa toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa eettisesti ja luotettavast. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia huomioiden tiedonhakuprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet erittäin hyvin ja osat käyttää, arvioida ja analysoida markkinointitutkimuksen mahdollisuuksia markkinoinnin päätöksenteossa. Tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat käyttää erilaisia tutkimusmenetelmiä laajasti ja osaat valita oikeat tutkimusmenetelmät ja toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa monipuolisesti, eettisesti ja luotettavasti. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia avaten tiedonhakuprosessin tautoja.

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 25.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Minna-Maarit Jaskari
Vastuuhenkilö

Minna-Maarit Jaskari

Opiskelijaryhmät
  • R31L22SA
    Tradenomikoulutus, liiketalous (päiväopinnot), Rovaniemi, syksyt 2022

Tavoitteet

Opit ymmärtämään markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen päätöksenteossa ja opit markkinointitutkimuksen eri menetelmät ja kuinka niitä käytetään markkinoinnin suunnittelussa.

Osaat laatia tutkimussuunnitelman ja valita eri tilanteisiin sopivat tutkimusmenetelmät. Osaat toteuttaa kyselyn ja haastattelun, ymmärrät eri tiedonhankintatapojen erot. Osaat erilaiset tiedonhankintatavat, tehdä markkinointitutkimuksen ja laatia tutkimusraportin sekä ymmärrät tutkimuksen etiikan merkityksen.


Kompetenssit: Eettinen osaaminen, markkinointiosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Tutkimusprosessi markkinoinnin päätöksenteossa

- Markkinointitutkimusprosessin vaiheet

- Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät

- Kyselyn ja haastattelun suunnittelu ja toteutus

- Tutkimusaineiston analysointi, tulosten luotettavuus, tutkimuksen raportointi ja esittely

- Tutkimuksen etiikka

- Lähteiden käyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Ymmärrät tutkimusprosessin kytkeytymisen markkinoinnin päätöksentekoon sekä tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Tunnet markkinointitutkimusprosessin perusvaiheet, ja osaa avustettuna toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat käyttää markkinointitutkimusta markkinoinnin päätöksenteossa ja tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet hyvin, ja osaat ohjauksessa toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa eettisesti ja luotettavast. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia huomioiden tiedonhakuprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet erittäin hyvin ja osat käyttää, arvioida ja analysoida markkinointitutkimuksen mahdollisuuksia markkinoinnin päätöksenteossa. Tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat käyttää erilaisia tutkimusmenetelmiä laajasti ja osaat valita oikeat tutkimusmenetelmät ja toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa monipuolisesti, eettisesti ja luotettavasti. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia avaten tiedonhakuprosessin tautoja.

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Minna-Maarit Jaskari
Vastuuhenkilö

Tarja Tammia

Opiskelijaryhmät
  • R31L21S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opit ymmärtämään markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen päätöksenteossa ja opit markkinointitutkimuksen eri menetelmät ja kuinka niitä käytetään markkinoinnin suunnittelussa.

Osaat laatia tutkimussuunnitelman ja valita eri tilanteisiin sopivat tutkimusmenetelmät. Osaat toteuttaa kyselyn ja haastattelun, ymmärrät eri tiedonhankintatapojen erot. Osaat erilaiset tiedonhankintatavat, tehdä markkinointitutkimuksen ja laatia tutkimusraportin sekä ymmärrät tutkimuksen etiikan merkityksen.


Kompetenssit: Eettinen osaaminen, markkinointiosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Tutkimusprosessi markkinoinnin päätöksenteossa

- Markkinointitutkimusprosessin vaiheet

- Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät

- Kyselyn ja haastattelun suunnittelu ja toteutus

- Tutkimusaineiston analysointi, tulosten luotettavuus, tutkimuksen raportointi ja esittely

- Tutkimuksen etiikka

- Lähteiden käyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Ymmärrät tutkimusprosessin kytkeytymisen markkinoinnin päätöksentekoon sekä tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Tunnet markkinointitutkimusprosessin perusvaiheet, ja osaa avustettuna toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat käyttää markkinointitutkimusta markkinoinnin päätöksenteossa ja tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet hyvin, ja osaat ohjauksessa toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa eettisesti ja luotettavast. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia huomioiden tiedonhakuprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Markkinointitutkimuksen keskeiset teoriat ja käsitteet:
Osaat markkinointitutkimusprosessin vaiheet erittäin hyvin ja osat käyttää, arvioida ja analysoida markkinointitutkimuksen mahdollisuuksia markkinoinnin päätöksenteossa. Tunnet keskeiset teoriat ja käsitteet.

Tutkimusmenetelmät:
Osaat käyttää erilaisia tutkimusmenetelmiä laajasti ja osaat valita oikeat tutkimusmenetelmät ja toteuttaa kyselyn/haastattelun.

Tulosten tulkitseminen ja esittäminen:
Osaat kerätä tietoa monipuolisesti, eettisesti ja luotettavasti. Osaat laatia tutkimusraportin ja tulkita tuloksia avaten tiedonhakuprosessin tautoja.