Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: R301LL75OJ

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnet markkinoinnin ja markkinointiympäristön peruskäsitteet. Osaat määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet. Osaat nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaat kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Sisältö

Teemat:
Uudistuva markkinointi ja markkinointiympäristö

Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi

Kilpailukeinot

Markkinointiviestintä kilpailukeinona

Asiakkuuksien hallinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

29.09.2022 - 11.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 75

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Anne Tolvanen
  • Leena Svanberg
Vastuuhenkilö

Leena Svanberg

Opiskelijaryhmät
  • R31L22S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (päiväopinnot), Rovaniemi, syksyt 2022

Tavoitteet

Tunnet markkinoinnin ja markkinointiympäristön peruskäsitteet. Osaat määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet. Osaat nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaat kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Sisältö

Teemat:
Uudistuva markkinointi ja markkinointiympäristö

Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi

Kilpailukeinot

Markkinointiviestintä kilpailukeinona

Asiakkuuksien hallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään viikoilla 39-48.

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.

Opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali.
Lisäksi muut opettajan antamat materiaalit Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simulointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 8.12.2022

Lisätietoja opiskelijoille

Yhteys lukukausiprojektiin: Opintojakson tietoja ja taitoja hyödynnetään Ideasta liiketoimintaa opintojaksolla (Napalaaksossa).

Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Ouriginalia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 50%
Markkinointisuunnitelma 20%
Myynnin simulaatio 30%